Kiwi

11.1.2018 

Kiwi je plod popínavých dřevin druhu aktinidie lahodná (Actinidia deliciosa). Předkem dnešního kiwi je Actinidia deliciosa, která je původně z Číny. Plod obsahuje velké množství vitamínu C. Velikostí je podobný slepičímu vejci, slupka je hnědá a chlupatá, dužina obvykle zelená. Z jednoho stromku se sklidí až 200 kg plodů.

Z úpatí Himalájí se začalo kiwi šířit do Japonska a na Sibiř. Ale až počátkem minulého století se začalo s úspěšným pěstováním aktinidií na Novém Zélandě. V poměrně krátkém čase se kiwi komerčně rozšířila natolik, že se Zéland stal největším vývozcem na světě. Kiwi může být pěstováno ve většině mírných klimatech s adekvátním letním svitem. V současné době je největším producentem kiwi Itálie.

 

Kiwi se řadí mezi ovoce s největším podílem vitamínu C a patří mezi nejbohatší zdroje kyseliny askorbové. Je mimořádně bohaté na draslík, hořčík a železo. Obsahuje velké množství mědi, stopového prvku, který spolu s vitamínem C napomáhá vstřebávání železo ve střevech.

Kiwi je též velmi bohaté na vitamín E a obsahuje velké množství vitamínu B1, B2, B6, niacinu a vitamínu A. Spolu s fejchoou patří k nejlepším zdrojům kyseliny listové ze všech druhů čerstvého ovoce. Kiwi obsahuje 3,4 % vlákniny, z níž většinu tvoří pektin (rozpustná vláknina).

 

V obchodech se můžeme setkat se třemi druhy tohoto ovoce. Nejznámější je zelené kiwi, které má oválný tvar, hnědou, chlupatou, skoro kožovitou slupku, která není pro konzumaci zdravotně závadná, ale není chutná. Kiwi je tvrdé a postupem času měkne a zraje. Je citlivé na tlak a mačkání. Chutí připomíná kombinaci jahod, ananasu a banánu.

 

Zlaté kiwi se od tradičního zeleného neliší jen barvou dužiny, je zabarvena více do žluta, ale také tvarem. Špička naproti stopce je totiž kulatější a tvar tak více připomíná vejce nebo hrušku. Chloupky na slupce jsou miniaturní a slupky jsou více hladké. Ale díky tomu je zlaté kiwi mnohem citlivější na poškození a dozrává dříve. Oproti zelenému je zlaté kiwi sladší, jemnější a není tak kyselé. Kvůli vyšším nákladům na pěstování, sklizeň i přepravu, je v obchodech také dražší.

 

Třetí druh je červené kiwi, jehož dužina je zelenožlutá s červenou dužinou okolo bílého středu. 

 

Kiwi nejčastěji jíme tak, že je rozpůlíme a vybíráme lžičkou. Je výborné i sušené a s jiným ovocem nám chuťově dobarví mnohé kombinace smooties. Kiwi je možné přidat do nejrůznějších ovocných salátů. Používá se také při přípravě masa, které dokáže změkčit.

Kiwi může překvapivě i dotvořit lahodný doplněk ke slaným sýrům, lehkým obědem se může stát listový salát s kuřecími nudličkami, kousky kiwi i jiného drobného ovoce a malinovým octem.

Nedoporučuje se ale kombinovat kiwi s hovězím ani skopovým masem a vařit z něj omáčky, protože po delší tepelné úpravě dužnina hořkne. Ze stejného důvodu se nehodí ani k zapékání do koláčů jako třeba švestky.

Kiwi obsahuje mimo jiné také enzym actinidin, bílkovinu, která podporuje činnost přirozených trávicích pochodů. Na druhou stranu však rozkládá živočišnou bílkovinu a to doslova na kaši.

Týká se to hlavně jídel obsahujících mléčné výrobky a rybí či kuřecí maso. Proto se musí do ovocných i zeleninových salátů kiwi vmíchat až před podáváním a dezerty, které je obsahují, by neměly dlouho stát.

Italská kuchyně je známá smaženým kiwi, kdy celý plod usmažený v mandlovém těstíčku je servírován s vanilkovou šlehačkou. V Austrálii je populární dort se žloutkovým krémem s plátky kiwi a mandarinek, v USA je to vychlazená směs kiwi, avokáda, manga a banánu v limetkové zálivce s mátou a třtinovým cukrem a Francie je proslavená svým Pavlovovým dortem (sněhové bezé se šlehačkou a kiwi zastříknuté ovocnou šťávou).

 

Kiwi bezesporu patří k nejzdravějším potravinám, které nám příroda nabízí. Vždyť pouze jeden až dva plody denně pokryjí denní dávku vitamínu C a přidá další důležité látky, což se může hodit při náročných trénincích nebo v době chřipkového období pro posílení imunity. Vlivem antioxidačních účinků má kiwi preventivní vliv proti civilizačním chorobám, rakovině, předpokládají se také účinky proti poškozování DNA. Kiwi posiluje imunitní systém a je taktéž velmi bohaté na antioxidační vitaminy, např. vitamin C a E, které brání usazování cholesterolu ve stěnách cév. Vysoký obsah draslíku a malé množství sodíku přispívají k prevenci hypertenze (zvýšeného krevního tlaku).

Kiwi v porovnání s jablkem obsahuje sedmnáctkrát více vitaminu C, šestkrát více hořčíku, pětkrát více proteinů a dvakrát tolik železa.

 

Pozor si musí dát akorát ti, kteří jsou citlivý na bílkovinu actinidin. Ten na jednu stranu působí na vstřebatelnost masa, ale z druhé strany je  také silný alergen.

 

Věděli jste, že…

… svůj název dostalo ovoce podle národního ptáka Nového Zélandu - kivi, jehož vzhledově poněkud připomíná. 

 

Použité zdroje a literatura:

http://www.fitvit.cz/clanek/kiwi

Dr. George D. Pamplona-Roger, z knihy „Encyklopedie léčivých potravin“. Vydalo nakladatelství Advent-Orion.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kiwi

http://zdravi.peknetelo.eu/ovoce-pro-zdravi/kiwi-kiwi-je-ovoce-nadupane-vitaminy/

http://exoticke-ovoce.coajak.cz/home/kiwi/kiwi-popis.htm

http://www.zdrava-strava.eutrends.info/kiwi.html

https://www.novinky.cz/zena/zdravi/217599-kiwi-dela-divy-se-zdravim-i-v-kuchyni.html