Zpět na seznam novinek

JAK NA CIZRNU A CO S NÍ?

23.5.2014

Cizrna neboli římský hrách patří mezi nejkvalitnější luštěniny vhodné pro lidskou výživu.

Má vysoký podíl nenasycené mastné kyseliny linolové, která patří mezi tzv. omega 6 mastné kyseliny a je účinná v prevenci onemocnění srdečně-cévní soustavy (snižuje hladinu cholesterolu). Značný je i obsah vápníku a železa.

Z vitaminů je pozoruhodný obsah kyseliny pangamové (vitamin B15), který je účinný antioxidant a pomáhá předcházet tvorbě peroxidů, které se podílejí na procesu stárnutí.

Cizrna má jemně oříškovou chuť, kterou si rychle zamilujete. Hodí se jako příloha, do salátů, pomazánek, různých kaší a dalších pokrmů. Cizrnu můžeme upravovat jako jiné luštěniny. Skvěle se hodí ke kuskusu. Kmín, česnek, koriandr a chilli neodmyslitelně k cizrně patří a dodávají jí ten pravý chuťový šmrnc.

Je nepostradatelnou složkou stravy vegetariánů a doporučuje se zvláště pro děti a těhotné ženy.

POUŽITÍ CIZRNY: (podobné jako u hrachu)

Cizrnová kaše

Uvařenou a rozmixovanou cizrnu dochutíme česnekem a majoránkou, přidáme sůl či sojovou omáčku Shoyu nebo Tamari. Polijeme osmaženou cibulkou. Podáváme s čerstvou zeleninou.

Cizrnová pomazánka

Rozmixovanou cizrnu dochutíme česnekem, křenem nebo cibulí, rozdrceným opraženým sezamovým semínkem a kořením dle zvyku.

Cizrnové rizoto

Podusíme mleté maso, přidáme uvařenou cizrnu, žampióny, zeleninu a koření dle zvyku.

Dále ji můžeme použít do polévky, jako přílohu, do karbenátek, placiček. Ve zdravé výživě můžeme koupit polotovar na Římské placičky, který se jen smíchá s vodou a usmaží. Naklíčený nebo uvařený můžeme použít na zeleninový salát.