Zpět na seznam novinek

KLÍČÍME LUŠTĚNINY- Nebojte se zdravých klíčků, zkuste třeba mungo fazolky

5.5.2014

Chutnají výborně a svou chutí hodně připomínají čerstvý mladý hrášek.

Někdy se označují jako zelená sója, ve skutečnosti se ale jedná o druh fazolí. Mají olivově zelenou barvu a prodávají se loupané, celé nebo půlené. Jsou bohaté na antioxidanty, vápník, železo a draslík. Obsahují málo kalorií, ale spoustu enzymů a proteinů. Stejně jako u všech ostatních druhů luštěnin se obsah cenných látek ve fazolích mungo rapidně zvyšuje nakličováním - výhonky mungo však patří k těm nejvýživnějším. Naklíčená semena mungo obsahují několikanásobně více vitamínů a minerálů než klasické suché fazole. Pokud se vám do nakličování dvakrát nechce, můžete v obchodě zakoupit mungo fazole již naklíčené.

Jestliže klíčit chcete, fazolky propláchněte vodou, vložte do sklenice, zalijeme dostatečným množstvím studené vody a dejte na noc do lednice. Ráno vodu slijte, přikryjte sklenici gázou a dvakrát denně proplachujte studenou vodou. Naklíčená semena jsou zralá ke konzumaci, jakmile velikost klíčků dosáhne velikosti 2 cm, což je zhruba za 3 dny.

Naklíčené fazole mungo se konzumují syrové nebo jen krátce blanžírované - dlouhým vařením by ztrácely své cenné látky. Přidávají se do zeleninových salátů a zeleninových jídel, vynikající jsou také v rizotu nebo na chlebu s pomazánkou.

Zeleninový salát

1mrkev

1 ledový salát

1 kedlubna

naklíčená luštěnina

umeocet

 

Nastrouháme mrkvičku, přidáme nahrubo nastrouhanou kedlubnu, pokrájený ledový salát a pokrájenou naklíčenou luštěninu. Promícháme, zakápneme umeoctem a podáváme.