Zpět na seznam novinek

QUINOA - přirozeně bezlepková superpotravina

27.8.2014

Pokud ještě nepatříte k její fanouškům je čas ji vyzkoušet. Seznamte se s nutriční bombou zvanou quinoa neboli česky – merlík čilský.

Drobná kulatá zrnka quinoi si na pohled lehko zaměníte s kuskusem, amarantem, nebo jáhly. Jedná se o semena rostliny chenopodium quinoa, které se podobají obilovině. Ve skutečnosti se řadí k pseudoobilovinám, které jsou přirozeně bezlepkové. Obsahuje spoustu bílkovin, řadu vitamínů a je taky významným zdrojem minerálů – vápníku, železa, draslíku, zinku, hořčíku. Díky vysokému procentu vlákniny je lehce stravitelná.

Nenápadná quinoa je opravdovou výživovou bombou s vysokou nutriční hodnotou a vysokým obsahem základních aminokyselin, které mohou scházet zejména veganům a vegeterianům. Quinoa je zcela oprávněně považována za jednu ze superpotravin současnosti –  obohatí jídelníček celiaků, veganů, vegetariánů, sportovců a nás všech, kteří chceme vařit, jíst a žít nejen hravě ale také zdravě.

Příprava quinoi je poměrně rychlá. Semena quinoi pečlivě propláchneme. Naklíčením semen ve vodě ještě před vařením navíc umocníme její nutriční vlastnosti. Na přípravu čtyř porcí potřebujeme jeden 200 ml hrnek quinoi na 400 ml vody. Vaříme 20 minut ve vařící vodě. Quinoa varem do sebe absorbuje vodu, proto pravidelně promícháváme, aby se nepřipálila. Quinoa je správně hotová poloměkká a jemně křupkavá uprostřed, kolem zrnka se uvolní křehké klíčky. Má nadýchanou strukturu a lehkou chuť, kterou si zamilujete. Quinoa je tak skvělá, protože se chuťově přizpůsobí ostatním ingrediencím. Při vaření se můžete zcela realizovat.  

Jak quinou připravit a proč byste ji měli zařadit do jídelníčku, už víme. Ale jak ji zakomponovat do domácího jídla? Je to jednoduché a opravdu hravé vaření.

Přinášíme 10 tipů jak si quinou naservírovat:

  1. Originální příloha k dušenému nebo pečenému masu a grilované zelenině.
  2. Alternativa rýže od přípravy rizota po sladký quinoový nákyp. Všude tam, kde běžně používáte rýži, směle použijte quinou.
  3. Nutriční zahušťovadlo při přípravě kaší a omáček. Nebojte se třeba kombinace vmíchání quinoi do domácí rajčatové omáčky k těstovinám.
  4. Krémové polévky i vývar lze připravit jinak. Přidejte quinou místo tradičních polévkových nudlí. Také s ní zdravě zahustíte dýňovou nebo špenátovou polévku, přidáním uvařené quinoi těsně před servírováním, nebo na talíř. 
  5. Oblíbené zapečené zeleninové speciality můžete díky quinoi chuťově zpestřit a výživově obohatit. Zkuste zapéct brokolici s parmazánem a quinoou, nebo quinoou směsí zeleninu naplňte (např. červenou papriku nebo rajčata).
  6. Ještě zdravější a sytější saláty plné vzácných bílkovin, vitamínů a lehce stravitelné vlákniny získáte přidáním uvařené quinoi. Vyzkoušejte třeba salát na sladko s avokádem, mangem, ananasem a lístky baby špenátu. Přidejte quinou a celé dle chuti zakápněte vinným octem, olivovým olejem a dozdobte čerstvými lístky bazalky.
  7. Domácí tortilly a wrapy se zeleninou, sýrem, domácí slaninkou a nenápadnými zrníčky quinoi. Servírujte čerstvé, nebo křupavě zapečené s vláčným sýrem uprostřed.  Po česku můžete upéct také quinoa karbanátky, kdy quinoovou směs zahustíte zeleninou a tofu.
  8. Pro mlsné jazýčky  máme dobrou správu  - z vařené quinoi lze upéct také sladké i slané muffiny, z vloček cookies nebo zdravější verzi palačinek. Zrnka quinoi můžete přidat také do směsi při výrobě domácích musli tyčinek nebo jimi posypat kolečka jablek prolitých roztopenou hořkou čokoládou.  
  9. Nové variace zdravé snídaně pro děti i dospělé si připravíte z vařené quinoi přidáním domácího džemu, čerstvého nebo sušeného ovoce, oříšků, semínek, skořice a přírodních sladidel, jako jsou med nebo javorový sirup. Směs můžete míchat nebo vrstvit na sebe do skleničky. Můžete servírovat i jako zdravý dezert.
  10. Smooties a mléčné koktaily si připravíte z  quinoa nápoje, který neobsahuje lepek a laktózu. Rozmixujte s lesním ovocem, jahodami, banánem, ananasem nebo kokosovým mlékem a připravíte si skvělé letní osvěžení na každý den.

Na další originální recepty (nejen) s quinoou se můžete těšit v naší nové kuchařské knize „Hravě bez lepku“, kterou připravujeme pro všechny, kteří „nekamarádí“ s lepkem a dobrovolně nebo nedobrovolně ho vyřadili ze svého jídelníčku. I pro ty, kteří si chtějí do jídelníčku zařadit zdravé vaření. Vychází v říjnu 2014.